تکنیک اسکمپر (قسمت۲)

scamper2

در قدم بعدی،هفت بخش تکنیک اسکمپر را جلویتان بگذاریدو یکی یکی درهمه‌ی بخش‌ها شروع کنید به طرح کردن سؤال در مورد محصول مورد نظر.طوفان فکریانجام بدهید وتا می‌توانید سؤال استخراج کنید.جواب این سؤالات را هم بنویسید.

جواب‌هایی را که نوشته‌اید،بخوانید.آیا دربین آن‌ها موردی وجود دارد که قابلیت تبدیل‌شدن به یک راه‌حل خوب را داشته‌باشد؟آیا گزینه‌هایی می‌بینید که بشود به کمک آن‌ها یک محصول جدید ابداع کرد یامحصول فعلی را بهبودبخشید؟اگر جوابتان مثبت بود،می‌توانید روی آن‌ها فکر کرده وکمی بیش‌تر رویشان کار کنید.

نمونه سؤالات

دراین‌جا نمونه‌هایی می‌بینید ازسؤالاتی که می‌توان در هرکدام از هفت بخش تکنیک اسکمپر طرح کرد:

جایگزینی

  • کدام مواداولیه‌ وکدام ذخایرومنابع را می‌توان با چیز دیگری جایگزین کرد تا محصول بهتر بشود؟
  • ازچه محصول یا فرآیند ساخت دیگری می‌توان استفاده کرد؟
  • به‌ جای قانون‌های فعلی،چه قانون‌های دیگری می‌توان وضع کرد؟
  • آیا می‌توان همین محصول را برای یک کاربرد دیگر،به خدمت گرفت یا آن‌را به جای یک محصول دیگر استفاده کرد؟
  • اگر نگرش و حس خودرا نسبت به این محصول تغییر بدهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
  • ترکیب
  • اگر این محصول را با یک محصول دیگر ترکیب کنیم،چه چیز جدیدی ساخته می‌شود؟
  • اگر اهداف مختلف را باهم ترکیب کنیم،چه اتفاقی می‌افتد؟
  • چه چیزهایی را می‌توانیم با هم ترکیب کنیم تا کاربردهای این محصول به بیش‌ترین حدخود برسد؟
  • چطورمی‌توانیم استعدادها ومنابع موجود را با هم ترکیب کنیم تا رویکرد جدیدی به این محصول به‌دست آوریم؟
  • مناسب کردن برای یک هدف دیگر
  • چطورمی‌شود این محصول راطوری تغییرداد که یک استفاده‌ی متفاوت داشته‌باشد یا هدف متفاوتی را برآورده کند؟
  • این محصول به چه محصولات دیگری شباهت دارد؟
  • ازچه چیزی یا چه کسی می‌توان برای ایجاد تغییر دراین محصول اقتباس کرد؟
  • چه محصولات وایده‌های دیگری هستند که می‌توانند الهام‌بخش ما باشند؟

اصلاح

  • چطور می‌توانیم شکل وقیافه‌ی محصول خودرا بهترکنیم یا کاری کنیم که حس خوبی به مخاطب بدهد؟
  • اضافه کردن چه چیزی به این محصول،آن‌را بهترمی‌کند؟
  • چه ویژگی‌ای هست که اگر روی آن تأکیدکرده وآن‌را برجسته‌تر کنیم،ارزش محصولمان را بالاترمی‌برد؟
  • تقویت کردن و بهترکردن چه جزئی ازاین محصول،می‌تواند به خلق شدن یک محصول جدید منجرشود؟

کاربرد دیگر

  • آیا می‌توانیم ازهمین محصول در یک حوزه‌ی دیگر استفاده کنیم؟ مثلاً درشاخه‌ای دیگر از کسب وکار!
  • این محصول به‌درد چه افراد دیگری می‌تواندبخورد؟‌چه افراد دیگری می‌توانند بازار هدف این محصول باشند؟
  • درشرایط دیگر یا دریک محیط متفاوت،عملکرد این محصول چه شکلی پیدا می‌کند؟
  • امکانش هست که ضایعات این محصول بازیافت شده و چیز جدیدی از آن ساخته شود؟

حذف

  • چگونه می‌توانیم این محصول را بهینه‌تر یا ساده‌تر کنیم؟
  • کدام اجزا، قانون‌ها یا ویژگی‌ها قابل حذف هستند؟
  • چه چیزی را می‌توانیم کمتر کنیم یا تأثیرش را به حداقل برسانیم؟
  • چطور می‌توانیم این محصول را کوچک‌تر،سریع‌تر،سبک‌تریا جالب‌تر کنیم؟
  • اگر یک بخش ازاین محصول را ازآن جداکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟چه چیزی به جای آن بخش می‌توانیم بگذاریم؟

وارونه‌سازی

  • اگر این پروسه را کاملاً برعکس کنیم چه می‌شود؟ اگر ترتیب وقایع را عوض کنیم چطور؟
  • چه اتفاقی می‌افتد اگر سعی‌کنیم دقیقاً برعکس کاری که می‌خواهیم بکنیم را انجام بدهیم؟
  • جایگزین‌کردن کدام یک ازاجزای سازنده،باعث می‌شود ترتیب انجام کارها تغییر کند؟
  • کدام سِمَت‌ها یا جایگاه‌ها را می‌توانیم برعکس کنیم یا تغییر دهیم؟
  • اگر می‌خواستیم سیستم این محصول را ازاول بچینیم،چطور این‌کار را انجام می‌دادیم؟

برای دیدن پست‌ مربوط به این مقاله کلیک کن

مقالات مرتبط

تکنیک اسکمپر

احتمالا پیش اومده که بخواین در ارائه‌ی خدمات ، افراد ، فرآیند یا تولید محصولات تغییری ایجاد کنید و یا اون را بهبود ببخشید،
اما پیدا کردن ایده‌‌ی جدید برای این کار سخت بوده باشه…
اینجاست که تکنیک‌های مختلف مثل #اسکمپر به کمک ما میان😃💡
امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را ببرین ؛)

روش کایزن چیست؟

یکی از ابزارهای مورد استفاده در مهندسی صنایع، متد کایزن هستش که کایزن، لغتی ژاپنی است که معنی بهبود مستمر میده.
مفهوم کایزن به ما میگه که حتی یک روز را هم نباید، بدون ایجاد بهبود در یکی از بخش‌های سازمان ، هر چند جزئی، بگذرونیم.
فعالیت های زیادی رو کایزن شامل میشه ، مثل :تمرکز بر‌مشتری، کنترل کیفیت جامع،علوم و تکنولوژی به روز ومدرن…

سنگلاخ؛ چگونه می‌توان به یک دیدگاه متعادل رسید؟

شاید به جرئت بتوان گفت احساس ما نسبت به زندگی جزو پرتغییرترین احساسات باشد. گاهی شبیه حس حضور در یک سنگلاخ بی‌آب و علف، همراه تابش مستقیم خورشید بر فرق سرمان و گاهی بودن در یک دشت سرسبز همراه با وزش دل‌انگیز نسیم.

چرا ریسک؟

📜دومین سری از مجموعه راهبردنامه📜
ریسک یه موضوعی هست که همگی باهاش سرو کار داریم و شما تو هر کسبو کاری باید یکسری جاها ریسک رو داشته باشید نه تنها کسب و کار بلکه ممکنه در هر لحظه زندگی هم تصمیماتی بگیریم که ریسک رو همراه خودشون دارن، مثلا شما اگه بخوای از یه خیابون رد بشی یا حتی سوار هواپیما هم بشی باید ریسک کنی…!
مطلب جالبی که در راهبرد ۵ نوشته شده و ما سعی کردیم بخشی از اینکه چرا باید ریسک کرد(؟) و استراتژی‌های مدیریتی ریسک رو جمع‌آوری کنیم و به شما منتقل کنیم…

راز ۵ برندِ موفق دنیا

از قدیم به ما گفته شده که برای زندگیمون الگو داشته باشیم ، و خب کار و حرفه‌ی ما بخش قابل توجهی از زندگیمون محسوب میشه ؛
برای همین امشب پستی رو برای شما آوردیم که باهم ببینیم پنج تا از برندهای نامدار دنیا چه راه و روشی رو برای کارشون پیش گرفتن
امیدواریم که خوشتون بیاد و منتظر نظرات شما هستیم

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هفت =