توضیحات
امروزه استانداردها و ابزارهای نرمافزاری مختلفی ایجاد شده تا بتوان فرآیندهای سازمان را به سادگی مدل کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. از جمله این ابزارها میتوان به مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) اشاره کرد. از این رو، مدیریت فرآیندها خواستهی بسیاری از مدیران بوده و یکی از رویکردهای تحول سازمانی محسوب میگردد. ولی باوجود تلاش بسیاری از سازمانها، طرحهای مدیریت فرآیندها، اغلب با شکست روبرو میشوند. دلیل این ناکامی میتواند عدم وجود نگرشی تخصصی در حوزه تحلیل فرایندها و عدم آشنایی با ابزارهای این حوزه باشد.
طبق یک تعریف کلی، مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) مدیریت کلان عملکرد سازمان از طریق فرآیندها میباشد. از دیدگاه دیگرBPM فرآیندی منطقی برای مدیریت کسبوکار و تغییرات آن محسوب می شود. هر فرآیند باید با توجه به وضع مطلوب پیاده شده و سپس در طول زمان میتوان فرآیند مورد نظر را بهبود بخشید.
هدف کلی BPM، بهبود کیفیت خدمات و محصولات با استفاده از یک رویکرد ساختار یافته با تمرکز بر مدیریت فرایندهای کسبوکار سازمان و طراحی سیستماتیک می باشد.
مهمترین هدف این دوره تربیت کارشناسان مدیریت فرآیند و بهبود سیستمها و روشها است لذا در این دوره مفاهیم مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسب و کار و مدلسازی فرآیندهای کسب وکار به منظور درک بهتر فرآیندها و ایجاد بهبود و پیادهسازی آنها مورد بحث قرار میگیرد.
برای آشنایی بیشتر با این حوزه مدیریت فرآیندهای کسبوکار، قسمت هشتم پادکست روی موج صنایع را بشنوید:
- تعریف فرآیند و خصوصیات فرآیند
- اهمیت فرایند در سازمان
- تفکر فرآیندی
- گذار از وظیفهگرایی به فرآیندگرایی
- فناوری اطلاعات و تغییر فرآیند
- نقش تکنولوژیهای مدیریت فرآیند
- تعریف مدیریت فرآیندهای کسب و کار
- متدلوژیهای پیاده سازی مدیریت فرآیندها
- مدل بلوغ فرآیندی
- چرخه مدیریت فرآیندهای کسب و کار
- انواع فرآیندها
- نقشهای درگیر در مدیریت فرآیندهای کسب وکار
- شناسایی فرآیندهای کسب وکار
- نحوه احصا و اکتشاف فرآیند
- معرفی زبانهای مدلسازی فرآیند
- مدلسازی فرآیند با استفاده از استاندارد BPMN II
- شناسایی و تعریف سیستم کدینگ فرآیندها
- بررسی کیفیت فرآیندهای مدلسازی شده
- اولویت بندی فرآیندهای کسب و کار
- بررسی تکنیکهای آنالیز و تحلیل فرآیند
- انجام تحلیلهای کیفی
- انجام تحلیلهای کمی
- ارائه روشهای تحلیل ویژه سازمان
- بررسی رویکردهای بهبود و بازمهندسی فرآیند
- نحوهی استخراج شاخصهای کلیدی عملکرد فرآیندی
- پایش و مانیتورینگ فرآیند
- بررسی مدلهای مرجع فرآیند
- آموزش نرم افزار Visual Paradigm
- معرفی و مقایسه انواع BPMSها از حیث کارکردهای مختلف
- دانشجویان رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت، IT
- علاقهمندان به زمینههای مدیریت فرآیند کسب و کار
- کارشناسان واحد بهبود سیستمها و روشهای ادارات و سازمانها
- مدیران و کارشناسان سازمانهایی که مایل به پیادهسازی پروژه مدیریت فرآیند دارند.