شناسایی محیط کسب وکار با تحلیل(PESTEL)

PESTEL

با آنالیزPESTEL می‌توانید:

  1. فرصت‌های پیش‌رو را بشناسید.
  2. تهدیدهای بیرونی را شناسایی کنید.
  3. تغییراتی که درمحیط کسب وکارتان درحال اتفاق است را درک کنید.
  4. پروژه‌هایی که به دلایل خارج از کنترل،ممکن‌است شکست بخورند را شروع نکنید.
  5. با آگاهی،وارد محیط‌ها وشرایط جدید شوید،تا درست عمل کنید.

کلمه‌یPESTELمخفف‌ شده‌ی عبارات زیر است:

Political Factors(عوامل سیاسی):

تحلیل هرعامل سیاسی مانند:سیاست‌های ‌تجاری،تغییرات دولت، فشارهای خارجی وبازارها وتعرفه‌های تجاری،دراین بخش‌ انجام می‌شود.

Economic Factors(عوامل اقتصادی):

رشد اقتصادی،نرخ ارز،نرخ تورم،نرخ بهره، درآمد مصرف کنندگان،نرخ بیکاری و…عواملی ازاقتصاد هستند که ممکن است، تأثیرمستقیم یا غیرمستقیم،بریک سازمان داشته‌باشند وتعادل عرضه وتقاضای آن‌را به‌هم بزنند.

Social Factors(عوامل اجتماعی):

 توجه به فرهنگ مردم،باعث رشد کسب وکار شما می‌شود.انتظارات شغلی،سبک زندگی،سطح تحصیلات،نگرش‌ها وفقر،تعهد کار واخلاق کاری و…چند مورد ازعوامل اجتماعی هستند.

Technological Factors(عوامل تکنولوژیک):

دریک کسب وکار،عوامل فناوری هم بر مصرف کنندگان وهم برخود شرکت تأثیردارد.دراین بخش،باید به این فکرکنید که چگونه می‌شود با فناوری جدید،مشتری‌های بیش‌تر پیداکنید یا این‌که چگونه برای مشتری‌ها، تجربه‌ی بهتری ایجاد کنید.

Environmental Factors(عوامل محیط زیستی):

تحلیل اطلاعاتی درمورد شرایط آب و هوایی،بارش برف وباران،آلودگی هوا،گازهای گل‌خانه‌ای وهرنوع مسئله‌ی زیست محیطی وطبیعی،که به کسب وکارشما مربوط می‌شود،دراین بخش قرارمی‌گیرد.

بعضی ازقوانین کشورمثل:قانون کار،قانون مالیات،تأمین اجتماعی ویاهرقانونی که مربوط به کسب وکاراست،درگروه عوامل سیاسی جای نمی‌گیرد وجزءعوامل قانونی است.
اگرمی‌خواهید با یک کشوردیگر کارکنید،باید قوانین آن کشور را به خوبی بدانید.

چگونه تحلیلPESTEL را انجام دهیم؟

گام اول:فکر کنید.
درهربخش،عواملی که فکرمی‌کنید برکارتان اثرمی‌گذارد را پیدا کنید.

گام دوم:تحقیق کنید.
حالا باید درباره‌ی هرعامل،تحقیق کنیدواطلاعات مربوط به آن‌را یادداشت کنید.

گام سوم:تحلیل کنید.
دردومرحله‌ی‌قبلی،اطلاعات مفید زیادی جمع‌آوری کردیم.حالا وقت آن است که ازبین آن‌ها، فرصت‌ها وتهدیدهای کسب وکارمان را پیدا کنیم.

گام چهارم:تصمیم بگیرید.
زمانی‌که کارتجزیه وتحلیل تمام شد،وقت برنامه‌ریزی است.شما می‌توانید اطلاعات ونتایجی که به‌دست آوردید را درتدوین استراتژی بازاریابی،برنامه‌ریزی برای کمپین‌هاو…استفاده کنید.

برای دیدن پست‌ مربوط به این مقاله کلیک کن

مقالات مرتبط

روش کایزن چیست؟

یکی از ابزارهای مورد استفاده در مهندسی صنایع، متد کایزن هستش که کایزن، لغتی ژاپنی است که معنی بهبود مستمر میده.
مفهوم کایزن به ما میگه که حتی یک روز را هم نباید، بدون ایجاد بهبود در یکی از بخش‌های سازمان ، هر چند جزئی، بگذرونیم.
فعالیت های زیادی رو کایزن شامل میشه ، مثل :تمرکز بر‌مشتری، کنترل کیفیت جامع،علوم و تکنولوژی به روز ومدرن…

10 تجربه‌ی ناب برای موفق شدن در سازمان‌های دولتی

همراهان عزیز و دوست‌داشتنی راهبرد سلام ؛
امیدواریم که حالتون خوب و تنتون سالم باشه
تو این بخش از •راهبردنامه• مسئله‌ای رو عنوان کردیم که قطعا دغدغه‌ی خیلی‌هاست…
باعث افتخار ماست که نظر شما رو هم در این زمینه بدونیم😊🌹

۳ باور اشتباه درباره‌ٔ قدرت مغز که نمی‌دانستید!

بازی برای مغزِ انسانِ یا نقاشی کشیدن صرفا تفریحیه که همه نباید انجامش بدن(!) و یا حتی تنبلی میکنیم و فکر میکنیم چون خیلی از کارها(مثل یادگرفتن موسیقی) رو باید از کودکی انجام میدادیم و یاد میگرفتیم، ولی دیگه دنبالش نمیریم!
پیشنهاد میکنیم پست‌هارو ورق بزنید و اگر شما هم مثل ما دچار این سوء تفاهم‌ها هستید برطرفش کنید.

پاسخ‌ها